Hopp til hovedinnhold
Rolf Sørensen

Rolf Sørensen

ALBEDO

Den nye tid

Det står i ettertid klart for meg at mye av veien som førte meg inn i naturfotografiet ikke bare var interessen for natur generelt, men i stor grad også ropet fra jegeren som bor i cellene mine. Dette DNA som historien fra Afrika har lagret i meg krever lydig underkastelse og jeg lot meg villig lede.  Det fotografiske var spennende nok, men det å ha overlistet dyr i deres hjemmemiljø, det å ha "seiret" over deres sanseapparat, gjorde meg "høy". Det betydde opp om morgenen før sol hadde reist seg. Tre ganger i uka, året rundt. Snerk i øya og i halvsvime stige ned i støvlene ble et ritual som hadde skapt avhengighet.
 


Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Rådyr.Et typisk motlysbilde tatt i en tidlig morgentime.

Objektiv:     Nikkor 400/5,6
Lukkertid:   1/250 sek
Blender:       5,6

 

I skogen kunne alt skje. Først en periode med revefoto, så rådyr og tilslutt: elg. Det der med elgen hadde også et annet element med seg, elg er store dyr og alle er ikke bestandig fredlig stemt overfor menneskene. Jeg gikk lange turer i morgenskogen, mot vinden og i hypersanselig beredskap. Noen bilder ble det, mest tilfeldige "skudd" og de store trofèoksene uteble. I Sverige skrev Edvin Nilson om storelg i Sarek nasjonalpark og Bertil Petterson lagde bok om møter med " Älg och rädjur". Bertils bok bladde jeg til biter mens jeg drømte om møte med en riktig skovlesværing i en mørk granskog. Det skjedde ikke. I Østfold er en skovleokse like sjelden som en humanist i Fremskrittpartiet.
 


Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Granmeis. Her "gjemmer" jeg sola bak stammen og bruker det kraftige motlyset til
å "fryse" bevegelsene.

Objektiv:     Nikkor Noct 58/1,2
Lukkertid:    1/ 1000 sek.
Blender:       1,2

 


Teknisk sett er dette fotografering med lange teleobjektiver. Tungt metall og mye glass. Samtidig måtte jeg selvfølgelig ha med et godt stativ. Godt betyr; tungt. Stativene i "gamle dager" hadde enten u-profil eller rørbein. Begge deler sikkert omtrent velfungerende på Karl Johans gate i Oslo, men i bushen der jeg ferdes, var disse stativene mine fiender. Jeg skrev om dette i Fotografi og høstet vondord fra stativimportørene. Rent fotografisk var nok mange av disse fototoktene et blindspor. Jeg hadde problemer med å opprettholde interessen for bildene, for komposisjon og lyset. Samtidig innså jeg at disse magiske blanke morgenene med et tynt slør av dogg malt over landet hadde festet seg i min sjel for all tid.



Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Mother and Child. Bildet er satt sammen av tre forskjellige eksponeringer.

Objektiv:       Zeiss 85/ 1,4 - Nikkor 300/ 2,8
Lukkertider:  1/ 125 - 1/250
Blender:         8 - 11




Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde, kanskje var jeg lei sekker, stativer og ræl. Jeg begynte å interessere meg for en annen måte å gjøre tingene på; håndholdent kamera, Kodachrome 25 og Noct Nikkor. Noct Nikkor er et fantastisk stykke glass, i dag et kultobjektiv med lysstyrke 1,2. Ved å fotografere i motlys, eller over horisonten kunne jeg fotografere på et tusendels sekund. Goodbye bøyd hode . En ny tid bød seg ydmykt fram en rød kveld i en skråning ved Skinnerflo og jeg sa let`s go.
 


Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Nusse. Katten heter Nusse og har spesialisert seg på å fange tårnseilere i lufta.
En av mine mestselgende bilder.

Objektiv:       Nikkor Noct 58/1,2
Lukkertid:      1/ 1000 sek
Blender:         1,2