Hopp til hovedinnhold
Rolf Sørensen

Rolf Sørensen

ALBEDO

Jungel og Cappelens furutrær

Jeg har vært bestandig vært tro mot Ernst Haas. Hans tenkemåte; bevegelsen, lyset, fargene og opplevelse av organisk høyutviklet liv samsvarer godt med mine forsøk på å skape fotografiske bilder. Senere, gjennom besøk på Nasjonalgalleriet, oppdaget jeg norsk nasjonalromantikk. Jeg har alltid vært fasinert av det store landskapsbildet, det man kan tre inn i og så forbli der.  Her ble en liten nasjons storhet og drømmer malt i nøyaktig komposisjon over store flater. Jeg er et urskogsmenneske. Jeg er jungelmenneske. Jeg har monosynapsen fra urtiden i meg. Jeg har reist mye og drømt mye. Under tusenårige vridde furuer skapt av August Cappelens ånd fikk jeg oppleve at drømmene ikke nødvendigvis ligger skjult i krypterte uttrykk. Det kom senere i modernisme og symbolisme. Cappelen var en av Düsseldorferne, en av dem som bebodde brune kneiper i et fremmed land og som malte tiden det tok å lengte hjem. Derfor ble alt mye større. Jeg leter stadig etter Cappelens furutrær.

Gjennom storformatfotografiene til den japanske fotografen Shinzo Maeda, ble forhenget åpnet nok til at den nitidige komposisjonen forent med matematiske eksponeringsanalyser kunne lede meg inn i "ventetiden". Ventingen som gjør det mulig å nå fram dit der det perfekte øyeblikk oppstår. Ventetiden ved sommerfuglens fødested og ventetiden for lyset som skal treffe fliken av en vinge eller et barns iris, partiklene som i mitt liv skulle tegne noe nytt. Jeg rykket ut og steg av i neste bilderute.  Alt ble bokstavelig snudd på hodet. Storformatkameraets omvendte bilde, svære kameraer, stativer og lunefulle filmkassetter med lyslekkasjer. I tillegg kostet film og fremkalling en formue. Sorry Kodak. Dere gjorde dere feite på meg med deres vestibyle av kobber, glass og springvann. Det dere ikke så var at fremtiden lente seg mot den store inngangsdøra med Kodak-logo på mens dere satt blinde i mørke møterom og diskuterte dagens agenda. Storformatbildene gjorde det også mulig å få en fantastisk trykkvalitet på bilder i bøker og til utstillinger. Et bilde på 3x2 meter. No problem. Nå gjaldt det bare å være så flink at man kunne lede den blinde og vise at man selv er en utrydnings truet art blandet inn i noe større.

Samtidig som skogen avtegnet seg i måltrostens øye flerrer en gul Ferrari 355 gammelt granittstøv fra veggene i Oslofjortunnelen. Ingen jungelopplevelse er i nærheten av det.


Gud som gutt, tredje forsøk på bille. Dette er en oljeflekk. 
Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Kamera:                     carbon Infinity 4"x 5"
Film:                           T-Max 400
Optikk:                       Nikkor 135/5,6
Blender:                      22
Eksp.:                         1/8 sek

 


Skogen. Dette er fotografert fra bil. Kameraet ut av vinduet og så finne et fast fokuspunkt.
Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Kamera:           Nikon F 3
Film:                Kodachrome 25
Optikk:             MicroNikkor 105/ 2,8
Blender:           8

Eksp.:              1/8 sek

 


Prestekrager. Her er det ikke motivet som beveger seg, men selve kameraet.
Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Kamera:                    Nikon D 200 Digitalt
Optikk:                      Nikkor 17-35 Nikkor Zoom på 35 mm
Blender:                    16
Eksp.:                       1/15

 


Makrellterne. Det er skogen bak fuglen som gjør bakgrunnen svart.
Foto: Rolf Sørensen ©Rolf Sørensen

Kamera:                   Nikon D 200 Digitalt
Optikk:                     Nikkor 600/4,0 + 1,4 converter
Blender:                   5,6
Eksp.:                      1/60